Fotografia reklamowa – czym jest oraz jak wpływa na biznes?

Typ fotografii określany mianem reklamowej wyróżnia się przede wszystkim ściśle ustawionymi kadrami oraz kompozycją. Należy pamiętać, aby nie łączyć pojęcia fotografii reklamowej wraz z produktową, ponieważ są to dwie zupełnie inne dziedziny, które mimo wszystko są ze sobą kompatybilne.

Wykonywanie zdjęć reklamowych staje się coraz bardziej popularne, ponieważ wpływa bezpośrednio na sprzedaż oraz wyróżnienie produktu na rynku. Aby lepiej zapoznać się z pojęciem fotografii w reklamie przyjrzyjmy się kilku podstawowym aspektom związanym z taką działalnością.

profesjonalna fotografia reklamowa

Czym jest fotografia reklamowa? Jej rodzaje i przeznaczenie

Są to zdjęcia, które wykonywane są w celu promowania danego produktu lub działań marketingowych, a także marki. Produkty, które są fotografowane pod kątem reklamy, dedykowane są dla takich miejsc jak social media, katalogi, gazetki reklamowe oraz sklepy online. Praktycznie rzecz biorąc, fotografia reklamowa dotyczy promowania produktów oraz dzieli się na różne odłamy w zależności od sposobu wykonywania zdjęć. Możemy wyróżnić następujące terminy dotyczące tego zagadnienia, a mianowicie:

Packshot

Jest to rodzaj fotografii produktowej, gdzie produkt fotografowany jest do użycia szczególnie w social mediach, katalogach, gazetkach i sklepach internetowych. Ten typ zdjęć wyróżnia się wysoką precyzją wykonania, jasnym tłem (bądź całkowitym jego brakiem), a także wieloma ujęciami, które pozwalają na obejrzenie produktu z każdej strony. Ma to bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe konsumentów np. w sklepach internetowych. Warto wspomnieć, że tego typu zdjęcia mogą być także wykorzystywane do różnych materiałów marketingowych, ponieważ są łatwe w późniejszej obróbce multimedialnej.

Obecne trendy wymagają od zdjęcia, by przedstawiało produkt w sposób idealny, wręcz sztuczny i przerysowany. Co ciekawe, jeszcze kilka lub kilkanaście lat wstecz można by usłyszeć, że taki sposób ukazywania towarów jest zwykłym przekłamaniem, zapewniającym jedynie kiczowaty efekt.

Tymczasem obecnie okazuje się, że taki właśnie efekt najbardziej przyciąga uwagę klientów! Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: na zdjęciu widzimy mocne kolory towarów w idealnej aranżacji, które wyjątkowo silnie przykuwają uwagę odbiorcy, przekładając się na zwiększoną chęć zakupu produktu. Dokładając do tego fakt istnienia tzw. packshotu obrotowego, dzięki któremu możemy obejrzeć wyrób z każdej strony, tym bardziej rośnie szansa na pokazanie go ze wszystkich stron. Jest tu gdzieś jakaś wada? Nie, zatem kupuję. Packshoty są więc dowodem na to, że z przeciętnego towaru można zrobić produkt idealny, którego sprzedaż znacznie wzrośnie.

Fotografia kulinarna i modowa

Zdjęcia pożywienia, które jest specjalnie przygotowywane do sesji pozwalają na skuteczne prowadzenie fanpage przedsiębiorstw gastronomicznych. Posiłki, które są prezentowane z nadmiernym światłem, sprawiają wrażenie, że obiekt jest praktycznie sztuczny, jednakże obecne trendy pokazują, że właśnie ten sposób fotografowania przynosi zamierzone skutki w tej branży.

Musimy jednak pamiętać, że podczas wykonywania zdjęć pożywienia, należy zadbać o odpowiednie nasycenie kolorów, światło oraz tło dla produktu, tak aby wyglądał apetycznie i nadawał się np. do wykonania materiałów marketingowych. Jako ciekawostkę można wspomnieć, że ten typ fotografii wykorzystywany jest także do książek kulinarnych, menu restauracji, a także w zwykłych gazetkach reklamowych supermarketów.

Zdjęcia dotyczące mody, a w tym odzieży i obuwia są bardzo szeroką dziedziną, ze względu na zróżnicowanie produktów. Do tego typu fotografii zalicza się między innymi sesje zdjęciowe, rzuty produktów na białym tle oraz fotografie do portfolio modeli i modelek. Warto wiedzieć, że plakaty dla marek odzieżowych są wzbogacone dodatkowo o elementy, które wykonywane są za pośrednictwem programów do obróbki graficznej zdjęć.

Fotografia wnętrz

Cieszy się coraz większą popularnością ze względu na szybko rozwijający się rynek budowlany i mieszkaniowy. Deweloperzy, aby zwiększyć sprzedaż swoich obiektów, coraz częściej decydują się na wykonywanie profesjonalnych zdjęć wnętrz, które pozwalają przedstawić oferowane lokum w jak najlepszym świetle.

Podczas wykonywania takich fotografii musimy zadbać przede wszystkim o odpowiednie ułożenie elementów wnętrza, światło oraz sposób wykonywania zdjęcia.
W tym przypadku najlepiej sprawdzi się obiektyw szerokokątny, który pozwoli optycznie powiększyć wnętrze i je uwydatnić.

fotografia reklamowa

Wpływ fotografii reklamowej na biznes

Można rzec, że w dzisiejszych czasach reklama oraz wiele biznesów nie miałoby prawa bytu, bez profesjonalnej fotografii reklamowej. Wynika to ze względu na możliwość pokazania sprzedawanego produktu, który na odpowiednio wykonanym zdjęciu przyciąga uwagę klientów i pomaga podjąć decyzję o zakupie. Pamiętajmy jednak, że profesjonalna fotografia reklamowa jest niezwykle trudną dziedziną i aby ją wykonywać trzeba posiadać specjalistyczny sprzęt, a także wiedzę i doświadczenie nie tylko w zakresie reklamy, ale i kompozycji i fotografii.

Zdjęcia produktów wykonywane wraz z odpowiednim tłem i zbliżeniami mają bezpośredni wpływ na decyzje klientów np. podczas zakupów w sklepie internetowym. Oznacza to, że zarówno branża przemysłowa, spożywcza, odzieżowa jak i sprzedaży nieruchomości nie mogłaby się rozwijać w tak szybkim tempie, bez wykorzystywania profesjonalnych zdjęć.

Fotografia reklamowa w e-commerce – jak pomaga zdobyć nowych klientów?

Jak pokazuje współczesność, e-commerce to coraz bardziej licząca się branża handlowa, której obroty w kraju i na świecie systematycznie rosną. Nietrudno się domyślić, że pociąga to za sobą konieczność zastosowania skutecznych metod zachęcania do zakupów.

Jedną z nich jest fotografia reklamowa aranżowana. Oznacza to, że nie tylko przedstawiamy sam produkt, lecz także umieszczamy go w sytuacji, która ma wywołać z wyrobem określone skojarzenia. I tak na przykład, niektórzy klienci mogą pomyśleć, że jazda rowerem na terenach miejskich jest absolutnie niemożliwa bez odpowiednio stylowego koszyka rowerowego, wyłożonego kwiatami. Tylko wtedy, jadąc rowerem miejskim w nowej sukience będziemy prezentować się wystarczająco uroczo, romantycznie itd.

Fotografia reklamowa ma za zadanie wywołać w konsumentach określone skojarzenia, wywołując przekonanie, według którego np. nasz dom absolutnie nie będzie wyglądał tak, jakbyśmy chcieli, jeśli nie kupimy właśnie tego konkretnego produktu.

Współczesna fotografia reklamowa ma wiele twarzy, którym warto przyjrzeć się bliżej, jeśli tylko chcemy odnieść w tej dziedzinie sukces. Jest to jeden z elementów przygotowania się do pracy ze zdjęciami, obok zakupu profesjonalnego sprzętu i poznania technik wykonywania fotografii.