Psychologia koloru w reklamie – jak wpłynąć na klienta?

Kolory mają duży wpływ na odbiór otaczającego świata. Oddziałują na nas, przyciągają wzrok, wywołują emocje oraz wprawiają w określony nastrój, ponadto powodują konkretne zachowanie, także konsumenckie. Mogą przyczynić się do szybszej reakcji czy skupienia naszej uwagi.

psychologia koloru

Czym jest psychologia koloru?

Psychologia koloru to zależność pomiędzy określonymi barwami i zachowaniem człowieka. Na co dzień nikt z nas o tym nie myśli, jednak otaczające nas barwy mają duże znaczenie, zwłaszcza w marketingu. To potężny aspekt, który jest wykorzystywany w kreowaniu wizerunku firmy czy marki.

Dlaczego kolory mają ogromne znaczenie w marketingu?

Umiejętne dobranie kolorów jest niezwykle ważne w reklamie. Ich odpowiedni wybór sprawi, że konsument zachowa się w określony sposób, dokładnie taki, jaki oczekujemy. Barwy mają za zadanie wywołać konkretne emocje, zachęcić do zakupów lub wykreować pożądany wizerunek. Nie od dziś wiadomo, że większość odbiorców „kupuje oczami”, zatem kluczowe jest, aby dany produkt bądź marka przyciągały wzrok i skłaniały do interakcji. Zasady stosowania kolorów bądź ich połączeń nie są przypadkowe. To właśnie barwa w dużej mierze wpływa na estetykę oraz odbiór danej firmy czy też produktu przez odbiorców. Niewłaściwe zestawienie kolorów wywoła u potencjalnych konsumentów dysonans poznawczy, co spowoduje odwrotny efekt od zamierzonego. Skutecznie zniechęci klientów i wywoła negatywne emocje, co przełoży się na brak zainteresowania danym dobrem. 

Nie wiesz, jak dobrać odpowiedni kolor reklamy?

Co oznaczają poszczególne kolory i jakie emocje wywołują?

Czerwony

Kolor ten jest często stosowany w reklamie. Jego zadaniem jest wywołanie silnych emocji oraz przyciągnięcie uwagi klientów. Przyspiesza tętno oraz tworzy poczucie ważności. Czerwień to odzwierciedlenie zarówno pasji, miłości czy zmysłowości, jak i dominacji, agresji oraz niebezpieczeństwa. Podświadomie zmusza odbiorcę do działania.

Żółty

Skutecznie przyciąga uwagę i poprawia nastrój. Jest zdecydowanie łagodniejszy od czerwieni i kojarzy się z ciepłem i energią. Dodatkowo napawa radością i optymizmem. Kolor żółty kojarzony jest często ze słońcem, dlatego łatwo zapada w pamięć.

Pomarańczowy

To połączenie koloru czerwonego i żółtego. Łączy w sobie obie cechy tych barw. Energia, przyjaźń czy innowacyjność to cechy charakterystyczne pomarańczowej barwy. Dodatkowo jest ciepłym kolorem, przyjaznym dla oka. Jednak jest także odważny i wyrazisty, dzięki czemu skutecznie przykuwa uwagę odbiorcy.

Zielony

Kolor ten nieodzownie kojarzony jest z naturą oraz ekologią. Zieleń to pozytywne emocje, wiarygodność i szczerość.

Niebieski

Kolor ten często kojarzony jest z technologią. Symbolizuje pewność siebie, stabilność, produktywność czy nowoczesność. Niebieska barwa budzi zaufanie i jest kojarzona z wiedzą.

Różowy

Kolor ten głównie kojarzony jest z produktami przeznaczonymi dla kobiet lub dziewczynek. Wywołuje pozytywne emocje, jednak mocno nasycony działa ostrzegawczo.

Brązowy

To bezpieczny i przyjazny kolor, który jest kojarzony z naturą. Uspokaja i budzi zaufanie.

Biały

Oznacza czystość, przejrzystość czy otwartość. Najczęściej służy jako tło, ponieważ świetnie komponuje się ze wszystkimi kolorami.

Czerń

To siła oraz indywidualizm. Kolor ten kojarzony jest z klasą i elegancją. Jest ponadczasowy. Czerń to wyrazistość i czytelność.

kolory w reklamie

Gdzie warto wykorzystywać poszczególne kolory?

Czerwień to kolor wykorzystywany w reklamach produktów miłosnych. Barwa ta to również energia, stąd też często można spotkać ją przy promocji napojów energetycznych czy sportowych samochodów. Kolor żółty doskonale sprawdza się w reklamach biur podróży czy produktów dla dzieci. Barwa pomarańczowa zachęca do działania, często promuje produkty skierowane do młodzieży. Z kolei zieleń wykorzystywana jest w bankowości oraz przy produktach pochodzenia naturalnego. Niebieski wzbudza zaufanie i działa uspokajająco. Kolor ten, często jest wykorzystywany przez firmy ubezpieczeniowe czy serwisy społecznościowe. Róż doskonale sprawdza się w promocji zabawek czy kosmetyków. Z kolei brąz doskonale sprawdzi się w przypadku produktów ekologicznych. Biel jest chętnie wykorzystywana w promocji środków czystości, leków czy produktów higienicznych. Czerń najczęściej używana jest przez firmy świadczące usługi prestiżowe, cechujące się wysokim standardem.

Dobór kolorów nie zawsze stanowi regułę sukcesu, jednak niezaprzeczalny jest fakt, że znacząco wpływa na postrzeganie danej marki czy jej wizerunek. Warto podkreślić, że część firm stosuje kilka barw w zależności od promowanych produktów w określonym czasie. Jeśli nie wiesz, jakie kolory będą odpowiednie w przypadku Twojej firmy, zgłoś się do drukarni w Katowicach - pomożemy Ci zaprojektować skuteczną reklamę.