Reklama wizualna a druk wielkoformatowy

Wielkoformatowe reklamy spotykane na ulicach, w galeriach handlowych, na wystawach, w sklepach czy przestrzeni publicznej zdecydowanie przyciągają uwagę otoczenia i są jedną ze skuteczniejszych form reklamy dla wielu marek.

Wykorzystywany do tworzenia tego typu reklam druk wielkoformatowy to stosunkowo nowa technika druku cyfrowego gwarantująca wysoką jakość obrazu niezależnie od formatu, w jakim jest drukowany. Tusze wykorzystywane w druku wielkoformatowym przygotowują reklamę na warunki atmosferyczne i zabezpieczają ją przed zniszczeniem, co oczywiście przekłada się na wydłużony czas ekspozycji reklamy w przestrzeni. Czym jednak charakteryzuje się taka forma druku, jakie techniki się wykorzystuje i dlaczego warto go wybrać?

druk wielkoformatowy

Czym jest druk wielkoformatowy?

Jak wskazuje nazwa, druk wielkoformatowy to technologia drukowania cyfrowego skupiająca się na możliwościach tworzenia wysokiej jakości druku na materiałach takich jak papier, folia czy baner o znacznie większym formacie niż standardowy druk cyfrowy.

Możliwości druku wielkoformatowego wykorzystywane są przede wszystkim przy tworzeniu plakatów, tablic, banerów, szyldów czy oklein na samochody i plandeki. Druk wielkoformatowy wykorzystywany jest także we wszelkich innych wariantach reklam wizualnych wymagających pokrycia dużej powierzchni reklamowej przy zachowaniu bardzo wysokiej jakości wydruku.

Jak tworzy się reklamy wielkoformatowe?

Druk wielkoformatowy można wykonać w kilku technikach, które dopasowuje się do potrzeb klienta zależnie od jego oczekiwań. Druk wielkoformatowy może być dostosowany do eksponowania reklamy wewnątrz lub na zewnątrz. Z reguły wyróżnia się cztery podstawowe techniki druku wielkoformatowego: eko solvent, mild solvent, hard solvent oraz druk w technice UV.

  • Druk wielkoformatowy hard solvent to metoda oparta na nanoszeniu na materiał atramentów zawierających mocny rozpuszczalnik i gęstą formułę składników bazowych. Mieszanka taka gwarantuje wysoką odporność druku na zewnętrzne czynniki atmosferyczne, promieniowanie UV i uszkodzenia mechaniczne, dlatego druk hard solvent stosowany jest przede wszystkim do reklam zewnętrznych. Ta technika druku oferuje jednak nieco mniejszą dokładność oddania szczegółów niż pozostałe techniki, dlatego polecana jest przede wszystkim do reklam eksponowanych z większych odległości, gdzie zauważalny raster nie będzie problematyczny.
  • Druk eko-solventowy korzysta z farb o mniejszej gęstości i gęstszej struktury dysz w drukarce, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie dużo wyższej jakości druku porównywalnej jakościowo z drukiem offsetowym.
  • Druk mild solvent jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy eko i hard – raster jest mało widoczny dla ludzkiego oka, druk jest stosunkowo odporny na czynniki zewnętrzne bez dodatkowej laminacji, ale nieco mniej odporny na działanie UV. Najczęściej stosuje się go w nadrukach na samochody, na wystawach oraz w reklamach zewnętrznych i wewnętrznych.
  • Druk UV korzysta z tuszy, które zamiast rozpuszczalnika bazują na składnikach utwardzalnych w promieniach UV. Rozwiązanie takie daje znacznie większe możliwości w zakresie mediów, na jakich można wykonywać nadruki reklam – druk UV wykorzystuje się do drukowania na płytach drewnianych, sklejkach, szybach, płytach PCW czy blachach nierdzewnych oraz na materiałach zwijanych, w tym foliach samoprzylepnych, banerach czy plandekach.

Zalety druku wielkoformatowego – dlaczego warto go wybrać?

Reklamy w dużym formacie można spotkać w wersji multimedialnej lub drukowanej, jednak to ta druga oferuje znacznie więcej możliwości ekspozycji i większą różnorodność formatów reklamy. Druk wielkoformatowy gwarantujący wysoką jakość grafiki drukowanej na dowolnym materiale i formacie pozwala stworzyć przyciągającą reklamę niezależnie od miejsca, w jakim reklama będzie zaprezentowana czy grafiki, jaką będzie przedstawiać.

Dzięki fotograficznej jakości oferowanej przez niektóre techniki druku, druk wieloformatowy w reklamie wizualnej stał się złotym standardem jakości – firmy dbające o swój wizerunek mogą budować widoczność marki w przestrzeni publicznej korzystając ze wszystkich dostępnych materiałów reklamowych, nie martwiąc się o to, że ich reklama okaże się nieestetyczna, niewidoczna czy ograniczona możliwościami druku.


Czytaj inne wpisy